Interview

‘Programmamakers weten precies hoe ze voor ophef moeten zorgen’

11-05-2015 14:40

Hans Kazan is één van de kanshebbers op een Beste Social Media Award. Samen met Georgina Verbaan, Jochem Myjer, Arjen Lubach, Raemon Sluiter, Chantal Janzen en Claudia de Breij doet hij een gooi naar deze prijs voor best twitterende BN’er. Yolanthe Sneijder-Cabau en Kim Feenstra maken nog kans op zo’n zelfde award, maar dan in de categorie ‘slechtste bericht’. Social media-expert Diederik Broekhuizen is initiatiefnemer van de prijs (stemmen kan tot 3 juni hier!).

Beginnen Bekende Nederlanders een beetje te leren hoe social media werken?
“Dat gaat steeds beter en daarom hebben we ook een prijs bedacht voor de beste Bekende Nederlanders op social media. Vorig jaar kwam Trijntje Oosterhuis natuurlijk in het nieuws nadat ze een onhandige tweet stuurde, waarin ze beloofde voor elke like op Facebook een euro op Giro 555 te storten. We willen niet de focus leggen op het negatieve.”

Maar toch; Yolanthe die twittert dat ze lekker op Ibiza zit en een foto van Thailand erbij doet, is niet zo handig.
“Een foutje maken is menselijk, maar het gaat vooral om de reactie daarna. Als vervolgens heel Nederland over zo’n tweet valt en er grappen over maakt dan moet je snel actie ondernemen. Later heeft ze er zelf wel een grap over gemaakt – daar prees de jury haar ook voor – maar dat was eigenlijk te laat. Je moet op social media snel reageren want het is natuurlijk een interactief medium.”

Wat is het geheim van een goede BN’er op social media?
“Het gaat erom dat je dus interactief bent, dat je niet alleen aan het zenden bent, maar echt reageert op je volgers, want dat zijn je fans. Mensen prikken gewoon door die eenzijdige promotietweets heen. Laatst had Georgina Verbaan een onvoordelige foto van Amalia als profielfoto gebruikt en dat vonden haar volgers niet zo leuk. Dat pakte ze direct op door de foto te verwijderen en er iets over te zeggen. Bovendien is het belangrijk dat je oprecht betrokken bent op een manier die helemaal bij jou past. Claudia de Breij bijvoorbeeld laat de grote onderwerpen als homo-emancipatie niet liggen en dat waarderen mensen. Arjen Lubach doet dat ook heel goed; die geeft op Twitter echt aan dat hij tegen de monarchie is en dan krijg je ook het publiek dat bij je past. Hij kan die groep mensen dan ook goed mobiliseren voor zijn tv-programma.”

Gaat het ook nog wel eens mis? Dat mensen het gedrag op social media blootleggen als ‘onecht’. Ik herinner me al die tweets over dat de KLM zo lekker een vliegtuig op de grond had gezet.
“Chantal Janzen liet haar tweets altijd maken door een managementbureau en dat ziet het publiek gewoon. Maar ze is wel genomineerd want de laatste tijd heeft ze steeds meer echte persoonlijke tweets, zoals bijvoorbeeld hele grappige dingen over haar kinderen.”

En is humor als twitterende BN’er belangrijk?
“Zeker, dat zie je aan de nominaties van Raemon Sluiter en Hans Kazan. Zij leren bovendien dat je via social media een geheel nieuwe doelgroep kan opbouwen. Sluiter zat natuurlijk helemaal in de sportwereld, maar die heeft op internet heel veel volgers die hem geweldig grappig vinden. Voor Kazan is dat helemaal bijzonder, hij was een goochelaar met een beetje oude doelgroep, maar op social media heeft hij een tweede leven gekregen. Heel veel jongen mensen vinden zijn woordgrappen, waarin hij bijvoorbeeld cookies accepteert en met een mond vol koek op de foto poseert, heel grappig. Ik zou nooit zeggen: zorg dat je een merk wordt, maar het is wel handig om een beetje redactie te voeren als twitterende BN’er, dat je een beetje een rode draad hebt.”

Uit onderzoek blijkt dat sommige tv-programma’s het geweldig doen op Twitter en Facebook. Spelen programmamakers hier wel goed op in?
“Eigenlijk te weinig, Arjen Lubach doet dat bijvoorbeeld wél heel goed. Die lanceert in zijn programma dat hij farao wil worden en mensen kunnen hem via social media daarin ondersteunen. Je merkt dat bepaalde programma’s voor veel ophef op social media zorgen en dat zijn vooral de programma’s waarin je tijdens het kijken een mening vormt. Het Songfestival leent zich daar natuurlijk uitstekend voor en sport ook. Het is wel verrassend dat zo’n programma als Jouw Vrouw Mijn Vrouw daar ook bij hoort, maar als je het bekijkt weet je waarom dit is. Je krijgt namelijk tijdens het kijken een voorkeur voor een bepaald stel en de programmamakers weten precies hoe ze het moeten maken om voor ophef te zorgen. Er komen steeds quotes voorbij waarvan je direct iets vindt en die actualiteit van tv werkt goed op Twitter.”