Interview

Zendermanager 3FM: ‘Radio 538 geen echte concurrent’

30-03-2015 12:02

Bij muziekzender 3FM nemen binnenkort de gezichtsbepalende dj’s Coen Swijnenberg, Sander Lantinga en Gerard Ekdom afscheid. Bovendien waren de luistercijfers in november en december vorig jaar minder goed dan in het verleden. Zendermanager Wilbert Mutsaers presenteerde vorige week Frank van der Lende als opvolger van Coen& Sander in de middag. Maar gaat hij daarmee de strijd winnen tegen Radio 538?

Waarom Frank van der Lende in de middag?
“Frank is muziekman bij uitstek, met zijn 26 jaar een uniek talent dat pas relatief kort op de radio te horen is maar tegelijk heeft hij al jarenlange ervaring.  Hij werkte bijvoorbeeld bij That’s Live met host Eric Corton. Frank is een bijzonder prettig mens, met een open en verwonderde blik op de wereld; positief ingesteld. Vandaar ook het verder niet uit te spreken ‘hartje’ in zijn programmanaam. Frank is altijd bezig met radio, muziek, mode, heeft school voor journalistiek gedaan, is fervent festival- en concertganger. Wat mij betreft het schaap met de vijf poten.”

Wat zijn zijn plannen met de middag?
“Uiteraard hebben we gesproken met elkaar en met het BNN-team, het beoogde redactie- en productieteam dat er zal komen om het programma te maken. Hij had toen ik hem eerder deze week sprak vele A4tjes met ideeën bij zich. Eerder te veel dan te weinig, dus dat wordt een leuke voorbereidingstijd. Maar we hebben nog even.”

In hoeverre heb je het vertrek van dj’s als Claudia de Breij en later Ekdom, Lantinga en Swijnenberg zien aankomen en ben je al lang bezig met de fase na hun vertrek?
“Uiteraard zijn ik en de bespelende omroepen altijd bezig met nadenken over de toekomst. Ik hou er al jaren rekening mee dat een keer een grote naam of meerdere grote namen vertrekken of op een zeker punt ook móéten vertrekken. Zowel wat betreft Coen & Sander als bij Gerard Ekdom was er afgelopen jaren meerdere malen sprake van interessante aanbiedingen van andere radiostations. Maar steeds besloten ze dat ze het bij 3FM toch leuker vonden en wilden blijven. Wij leiden zelf het dj-talent op. Gerard heeft zeventien jaar prachtige radio gemaakt en gaat nu een nieuwe stap zetten, dat is goed en mooi en biedt het nieuwe 3FM-talent veel kansen. Ook Coen en Sander hebben zich ruim een decennium geleden vanuit de dj-opleiding ontwikkeld en zijn nu toe aan een nieuwe stap. Logisch en goed voor iedereen. Vorig jaar zijn Claudia de Breij, Bart Arens, Klaas van Kruistum en Eric Corton gestopt met programma’s maken op 3FM, dat is een natuurlijke cyclus en ging in alle vier de gevallen ook in zeer goed overleg en harmonie. En wat DJ Tiësto betreft, die overeenkomst loopt 1 april af, en hij had zaterdag dus zijn laatste uitzending op 3FM. Hij heeft afgelopen jaren een bijzonder sterk danceprogramma gemaakt en we waren van mening dat het nu tijd is voor vernieuwing in de zaterdagnacht. Zoals we afgelopen jaren de zaterdagnachtshows wel vaker hebben veranderd en vernieuwd.”

Grijp je het vertrek van wat dj’s aan om 3FM een andere kleur te geven, een ander gevoel? Ga je flink vernieuwen de komende periode?
“Er is al veel vernieuwd en dat zal altijd zo doorgaan. Niet alleen in dj’s en programma’s, maar ook in muziekbeleid, online ontwikkelingen, streaming muziek, meer live muziek en het omarmen van nieuwe festivals en concerten. Ook zullen we nog meer een platform zijn voor nieuw Nederlands en internationaal talent. Met de aankondiging van afgelopen vrijdag is de toon gezet voor de vernieuwing die per definitie altijd doorgaat gezet; Frank van der Lenden gaat de middagshow doen, Domien Verschuuren (BNN) – ook pas 26 jaar – begint eerder op de avond met zijn show, 3voor12 radio (VPRO) kan eindelijk echt drie uur lang tot 12 uur radio maken, zodat er nog meer ruimte komt voor nieuwe en alternatieve muziek in de avond. En er komt een middernachtprogramma dat nog niet bestond gemaakt door Mark van der Molen van PowNed.”

In hoeverre is de concurrentie met Radio 538 belangrijk of laat je dat nu even los?
”3FM en 538 hebben een totaal andere opdracht. Als publieke zender ligt de opdracht van 3FM vooral bij de muziek- en talentontwikkeling. We willen nieuwe muziek aan de luisteraar presenteren, dj-talent opleiden en een kans geven en we zetten ons in voor Nederlandse artiesten en muziek, onder andere door 3FM Serious Talent. Van concurrentie is in die zin dus vanuit mijn oogpunt geen sprake.”

Toch zijn cijfers belangrijk. In november en december zijn de luistercijfers gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Is daar een oorzaak voor aan te wijzen? Is Serious Request een beetje sleets aan het worden, zoals sommige kenners zeggen?
“Wat de luistercijfers over december en januari betreft, dat ligt zeer genuanceerd. Het maandcijfer van 3FM in december was erg goed, maar maandcijfers worden niet gecommuniceerd door zogenaamde wegingsfactoren in het luisteronderzoek. Ook de kijkcijfers voor Serious Request waren goed, vooral 101TV is door het dak gegaan. Bovendien waren de waarderingscijfers voor de uitzendingen op TV hoger dan ooit; de stille ramp waarvoor we aandacht vroegen, was zware materie, maar blijkt beter te zijn onthouden en meer indruk te hebben gemaakt dan de voorgaande jaren. Ook de opbrengst was hoger. De in ons jaarlijks onderzoek ondervraagde mensen gaven nog meer dan voorgaande jaren aan dat ze graag een editie eind 2015 willen beleven. Als je ziet hoe de zender zich de afgelopen zes jaar in zijn algemeenheid ontwikkeld heeft qua beluistering, dan is dat opvallend. Zeker omdat we steeds scherpere keuzes maakten in muziek: veel Nederlands talent, meer nieuwe en alternatieve muziek, meer livemuziek.”

Je zei bij BNR dat je Serious Request soms teveel een poppenkast van de dj’s vindt worden. Waarom?
“Ik vind het niet teveel poppenkast worden, maar wil juist voorkomen dat het dat zou worden. Dat lijkt een nuance maar wel een belangrijke. Zoals ik zei, is Serious Request afgelopen jaar zeer goed verlopen in alle opzichten en blijven we tegelijk – net zoals ook elk jaar – kijken of we dingen anders kunnen doen, maar dan niet in termen van ‘groter’ of ‘meer’, maar meer in termen van ‘innovatie’. We hebben nu een lijstje met ideeën voor dit jaar en daar gaan we komende maanden naar kijken wat we daarvan in praktijk gaan brengen.”